Synergia na rzecz NEET-sów i kształcenie dualne
Nr 2014-1-LT 01-KA 2012-000529-939256918 w ramach programu ERASMUS+
Cele i działania projektu:
- Analiza najlepszych praktyk redukujących społeczne wykluczenie poprzez efektywne szkolenie zawodowe.
- Zbadanie specyfiki stażu , jako formy kształcenia zawodowego w Estonii, na Litwie i w Polsce.
- Opracowanie metodologii integracji społecznej , szkolenia i integracji rynku pracy poprzez praktyk jako forma szkolenia zawodowego bezrobotnej, nie studjujacej i nie zaangażowanej w edukację młodzieży.
Produkty podczas realizacji projektu:
- Najlepsze praktyki z Estonii, Litwy i Polski, studium przypadku w zmniejszaniu wykluczenia dzięki efektywnemu szkoleniu (1 szt.).
- Analiza praktyk jako metoda szkolenia w Estonii na Litwie i w Polsce (1 szt.).
- Metodologia społecznego włączenia, szkolenie i integracja do rynku pracy, bezrobotnej nie studiującej i nie zaangażowanej w edukację młodzieży poprzez wykorzystanie praktyk jako sposobu organizacji szkolenia zawodowego (1 szt.).
- Uaktualnione programy szkoleniowe (10 szt.).
- Liczba uczniów biorących udział w metodologii badania (45).
- Liczba przeszkolonych uczestników projektu (21).
Produkty po realizacji projektu
- Wykorzystanie rozwiniętej metodologii i najlepszych praktycznych produktów w instytucjach partnerów.
- Zwiększenie włączenia wśród bezrobotnej, nie studjującej i nie zaangażowanej w edukacje młodzieży, zmniejszenie wskaźnika młodzieży europejskiej nie korzystającej z system edukacji i treningów.
- Zwiększenie podaży wykwalifikowanych pracowników w Europie.
REALIZACJA PROJEKTU
Pierwsze szkolenie w Estonii
W dniach 26-30.10.2015 nauczyciele z Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku uczestniczyli w międzynarodowym szkoleniu z robotyki zorganizowanym przez ITT Group z Tallina w ramach projektu „Synergia na rzecz NEET-sów i kształcenie dualne” projekt Nr. 2014-1-LT01-KA202-000529, program Erasmus+.
W czasie jego trwania uczestnicy z Polski i Litwy odwiedzili Centrum Kształcenia Zawodowego w Voru, którego celem jest rozwiązywanie problemów naukowo-technicznych firm, instytucji oraz studentów, a także prezentowanie najlepszych rozwiązań i wsparcie od strony technicznej.
Podczas zajęć teoretycznych przedstawiony został wykład na temat sensoryki oraz napędów elektrycznych. Przedstawiono rodzaje i zasady działania czujników oraz silników prądu stałego i zaprezentowano praktyczne przykłady zastosowań w/w sprzętu. W ramach zajęć praktycznych uczestnicy otrzymali zestaw elementów niezbędny do budowy prostego robota, który wcześniej został wyposażony w elementy jezdne oraz zaprogramowany, a jego celem było pokonanie labiryntu. Nauczyciele doskonalili swoje umiejętności z zakresu napędów elektrycznych i sensoryki. Na koniec szkolenia zorganizowane zostały mini zawody między dwiema ekipami konstruktorów.
Drugie szkolenie w Estonii
Sześciu nauczycieli z Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Giżycku w dniach 7-11.12.2015 przeszło szkolenie z druku 3D, zorganizowane w Tallinie przez estońską firmę ITT Group. Było to kolejne z cyklu szkoleń zaplanowanych w projekcie „Synergia na rzecz NEET-sów i kształcenie dualne” projekt Nr. 2014-1-LT01-KA202-000529, program Erasmus+, w którym biorą udział także partnerzy z Litwy i Estonii. Podczas pięciu dni treningowych przedstawione zostały ogólne zasady i rodzaje druku 3D oraz możliwości wykorzystania tej wiedzy w trakcie pracy z osobami zagrożonymi wypadnięciem z systemu edukacji. Uczestnicy poznali także technologię szybkiego prototypowania i różne programy przeznaczone do projektowania przestrzennego. Podczas wizyty w Tallińskim Uniwersytecie Technologicznym zaprezentowano laboratorium robotyki oraz drukarki 3D wykorzystywane przez studentów i pracowników uczelni oraz różne materiały z których można drukować m.in. plastik, drewno i metal.
W kolejnych dniach uczestnicy projektowali, a następnie wydrukowali przedmioty przy użyciu drukarek 3D, co pozwoliło na uzyskanie wiedzy jak wygląda cały proces drukowania przestrzennego, począwszy od szkicu, przez wykonanie projektu, po finalny produkt.
Kalibracja drukarki 3D